اسلام گرا

(مذهبی، اجتماعی، تاریخی، سالمندان، حوادث، ازدواج، اعتیاد، اخبارمیراث)

اسلام گرا

(مذهبی، اجتماعی، تاریخی، سالمندان، حوادث، ازدواج، اعتیاد، اخبارمیراث)

آخرین مطلب در وبگاه اجتماعی در سال ١۳٩۴ - تاثیر تماشای تلویزیون بر کودکان


اگر برنامه ای برای کودکان نداشته باشیم آن ها پای تلویزیون وقت خود را تلف خواهند کرد. آزادی بیش از اندازه در زمینه ی تماشای این جعبه ی جادویی، مشکلاتی را پدید می آورد چرا که دیگر این وسیله جزئی از زندگی ما شده که اوقات زیادی را با آن سپری می کنیم. حال اگر به طور صحیح و سازنده از تلوزیون استفاده نماییم تاثیرات مثبتش را می بینیم وگرنه کاربرد بیش از حد آن نتیجه ای معکوس در بر خواهد داشت. بسیاری از بچه ها از تماشای تلویزیون لذت می برند و از آن چیز یاد می گیرند که این آموخته ها چه خوب باشد یا بد از آن تقلید می کنند و این خود باعث ایجاد تجربه های جدیدی در زندگی آن ها خواهد شد.

از جمله تماشای تلویزیون باعث افزایش مهارت های گفت و گو، هم کاری های مثبت با هم سالان، فهم بازی ها و داستان ها و آگاهی یافتن از مشکلات انسان های دیگر می گردد. مزیتی که به طور تصادفی اتفاق نمی افتد و می توان آن را پرورش داد. ما باید روش استفاده از تلویز یون را بدانیم تا بیش ترین بهره را از آن ببریم.

مثلاً یک برنامه خوب حوصله ی بچه ها را سر نمی برد و آن ها را به گوش دادن و سؤال کردن تشویق می نماید. هم چنین در فراگیری لغات و واژه های بیش تر، کمک خواهد کرد که نتیجه ای جز حس خوش آیند برای کودکان ندارد.

البته در این میان سن بچه ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که بعضی از برنامه ها متناسب با درک و فهم آن ها طراحی نشده و در صورت عدم توجه به این موضوع عواقب ناگواری گریبان گیر کودک و خانواده ی او خواهد شد. مثلاً تماشای فیلم های خشن و اکشن او را به خشونت و پرخاش گری و سلطه جویی سوق می دهد.

زمان دیدن تلویزیون نیز از دیگر نکات مهم می باشد چون تماشای بیش از حد برنامه های مختلف علاوه بر تأثیرات منفی روحی - روانی بر جسم بچه ها نیز تأثیر می گذارد. از جمله ضعیف شدن چشم ها که بسیاری از کودکان با آن دست و پنجه نرم می کنند. در عین حال استفاده ی زیاد از این وسیله فرصت مطالعه، بازی با دوستان و صحبت با اعضای خانواده را نیز از بین خواهد برد. نگاه کردن به این جعبه ی جادویی در کنار فرزندان می تواند به آن ها حس آرامش بدهد و مخاطبی برای پاسخ به سؤال های او پدید آورد. در عین حال وی را با شخصیت های موجود در داستان ها آشنا نماید.

رصد کردن برنامه های مثبت و مورد علاقه ی فرزندان ضروری است چرا که با این روش می توان با تهیه ی کتاب ها و جزوات مکمل در راستای اهداف خوب تلوزیونی سطح آگاهی و درک بچه ها را از مسائل پیرامون شان بالا برد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.